Uttalande för ett öppet Norden

16.08.2017 kl. 15:25
Pohjola-Nordens förbundsmötets uttalande.

Pohjola-Nordens förbundsmötets uttalande

Finland och Norden bör vara ett öppet och tolerant samhälle som drar en klar gräns mot rasism och begränsande nationalism. Pohjola-Norden samlat till förbundsmöte i Vasa anser att slutna gränser är fel signal att sända ut i världen. Norden har alltid varit ett öppet samhälle som är berett att ta emot impulser från olika håll.

Finlands självständighets 100 år är klart förbundet till Nordens historiska utveckling. Den statstruktur som utvecklades på 1800-talet i Norden stabiliserades i början av 1900-talet till en enhet bestående till en början i fyra senare fem självständiga stater. För Finlands del påverkades utvecklingen helt avgörande av de nordiska inriktade krafterna som under 1920-talet fick övertag över randstatspolitikens anhängare. I den kampen var Pohjola-Nordens roll betydande.

Lagstiftningen och samhällsordningen som stammar från den svenska tiden har bevarats under den autonoma tiden och självständighetstiden som en fast grund vid utvecklingen av den nya republiken Finland hörde under 1920- och 1930-talen till de få europeiska länder där den demokratiska och parlamentariska samhällsordningen bevarades tack vare den långvariga nordiska traditionen.

Pohjola-Norden högaktar den långa traditionen och efterlyser en aktiv insats från Finlands regerings sida för ett öppet jämlikt och gränslöst Norden. Detta förutsätter å ena sidan inom EU verksamhet i syfte att godkänna mottagande av flyktingar och mänsklig behandling av dem, å andra sidan människovärdig behandling av dem som söker skydd i Finland. Det 100-åriga Finlands heder förutsätter att man förutom att ordna den egna befolkningens trygghet och utkomst kan erbjuda skydd för dem som flyr från olika krishärdar.

I Vasa 6.5.2017

Pohjola-Nordens förbundsmöte